Kunt u zich voorstellen dat u na 15 rijlessen alleen de weg op mag in een auto in een drukke stad? In de luchtvaart is het gebruikelijk dat de vlieginstructeur na 15 uur les uitstapt en de leerling zijn of haar eerste solo vlucht laat doen. Hoe de luchtvaart dat doet?
Bij een helikoptervliegles wordt altijd gebruik gemaakt van drie stappen. Eerst een briefing, dan een situatie creëren waarin iemand wel moet leren, en de derde stap is de debriefing.
Het leren besturen van een helikopter is een situatie waarin een leerling wel moet leren. De helikopter 'luistert' of juist niet en ook de instructeur zal telkens terugkoppelen wat een leerling goed doet en nog anders moet doen om de helikopter onder controle te krijgen. Zo ontstaat een situatie dat de leerling constant leert, ongeacht of het goed gaat of nog niet.
Deze drie stappen zijn ook heel goed toe te passen in het bedrijfsleven.
De workshop bestaat uit een briefing, zelf een helikopter besturen en vliegen met een instructeur en de debriefing.
Na afloop volgt een coachinggesprek om de geleerde drie stappen ook in het werk toe te kunnen passen. Het resultaat is dat te ontwikkelen vaardigheden in het werk veel sneller zullen groeien.